Sejladsbestemmelser1.1 Der sejles efter ISAF's kapsejladsregler (RRS), SKSF's og DS' forskrifter, Statutter for DM'er i sejlsport, Dansk Trapezjolleklubs regler og vedtægter - samt følgende sejladsbestemmelser: 1.2 Reklamekategorien er C i henhold til Tillæg 1. 2 MEDDELELSER TIL DELTAGERNE Meddelelser vil blive slået op på den officielle opslagstavle, som er pla-ceret på Jollehuset. 3 ÆNDRINGER I SEJLADSBESTEMMELSERNE Enhver ændring i sejladsbestemmelserne vil blive slået op på den officielle opslagstavle før kl. 08.00 på den dag, hvor den vil træde i kraft. Enhver ændring i tidsskemaet vil blive slået op senest kl. 20.00 dagen før, den vil træde i kraft. 4 SIGNALER PÅ LAND Signaler, der gives på land, vil blive hejst på signalmasten, der sidder ud fra Jollehusets terrasse. 5 SEJLADSPLAN Der forsøges gennemført 8 sejladser.
1. VARSELSSIGNAL Planlagt : kl. 11.00 : fredag Planlagt : kl. 10.00 : lør- og søndag Efterfølgende sejladser vil blive startet umiddelbart efter afslutningen af den foregående. Fortsat sejlads indikeres med signal-flag "T", der vises på dommerbåden. Søndag vil ingen startprocedure blive påbegyndt efter kl. 15.00. 6 VIND-MAX Er vindhastigheden ved gentagne målinger indenfor ½ t 12 m/sek eller mere kan kapsejladskommitéen opgive sejladsen. 7 BANEN Banen udlægges ud for Egå Marina og er DS's banesystem "A", med Start og Mål mellem Top- og Bundmærkerne. BANESKITSE se nedenfor Rundingsmærke 1 - 2 - 3 holdes om bagbord og rundes som følger: START-1 - 2 - 3 - 1 - 3 -MÅL Banens længde forsøges sat til en gennemsejlingstid på 1-1½ time. Ved ændring af banen efter start vil der som erstatningsmærker blive anvendt orange, runde bøjer; efterfølgende mærker vil være gule trekanter og banens oprindelige konfiguration vil blive genetableret. 8 MÆRKER Mærke 1 - 2 - 3 vil være gule trekanter. 9 START- OG MÅLLINJE Startlinjen er mellem 2 udlagte stager med orange flag. Mållinjen er mellem udlagt stage med blåt flag og blåt flag på måltagningsbåden. 10 DOMMERBÅDEN Dommerbåden vil føre Egå Sejlklubs stander. 11 STARTPROCEDURE Startproceduren vil ske ifølge RRS 26. (5 min. - 4 min. - 1 min. - Start) 11.1 Startfartøjet samt det offi-cielle kontrolfartøj - modsat startfartøjet - vil indgå i grund-linjen i trekanten, når RRS 30.2 - 30.3 er i kraft. 12 TIDSBEGRÆNSNINGER Både, som ikke fuldfører inden for 30 min. efter den første båd har sejlet banen og har fuldført, vil blive noteret "ikke fuldført". 13 POINTSYSTEM Lavpointsystem, ISAF' Tillæg A vil blive anvendt. Der vil være én fratrækker efter 5 gennemførte sejladser, ifølge RRS 88.3 og regel A2. Hvis der gennemføres 8 sejladser, er der 2 fratrækkere. Der skal gennemføres mindst 4 gældende sejladser, for at stævnet får officiel status som et DIF-DM. 14 PROTESTER Protesttiden udløber 1 time efter dommerbåden går i havn (efter sidste jolle). Tidspunktet vil blive opslået på opslagstavlen. 15 MÅLEKONTROL Målekontrol i henhold til "DS' Måle-kontrolregulativ" kan forekomme før, under og efter kapsejladserne. 16 PRÆMIER DIF's DM guldmedaljer og DS' sølv- og bronze plaketter for de 3 bedst placerede danske både. DTK's vandrepokal. Der er præmier for hver 5. tilmeldte båd. Præmier o.l., der uddeles af DTK, uddeles alene til medlemmer af DTK. 17 DELTAGERKRAV Alle deltagere skal være medlem af en DS-anerkendt sejlklub eller til- svarende national myndighed, der er medlem af ISAF. Bådene skal være ansvarsforsikret - 5 mio./personskade + 2 mio./ tings-skade - samt have gyldigt klassebevis. Ved sejlads i lånt båd, skal der fremvises gyldig låneerklæring. Dokumentationer skal fremvises i bureauet før første sejlads. 17.1 Deltageres forfald efter tilmeldingen Får en deltager forfald (sygdom, rejser o.l.), kan der indsættes en er-statning, såfremt kapsejladskomi-téen efter anmodning godkender udskiftningen. Eventuelle medaljer tildeles efter Protestkomitéens afgørelse. ![]() Banesystem "A" med Start og Mål mellem Top- og Bundmærke Rundningsmærkerne holdes om bagbord og rundes som følger: START - 1 - 2 - 3 - 1 - 3 - MÅL |